Åre

Ja, som jag sa så är jag ju hemkommen från Åre nu, och just nu när jag har lite tid över så tänkte jag berätta lite om resan.
Söndagen den 15/3 samlades vi på skolans parkering vid 15.30, vi packade in väskor och skidor och allt mög som skulle med, sen begav vi oss mot Östersund. Det var väldigt svårt att slita sig från Hampus, men jag var ju så illa tvungen.
Vi åkte hela natten och man sov ju inte jättegott, trots att man hade 2 säten var. ;P Vi gjorde ett par stopp och på måndags morgonen var vi framme i Östersund där vi käkade frukost inne på en skola. Efter frukosten åkte vi vidare till Frösö skidlek som det hette, där vi tränade lite på längdskidåkning. Vi var väldigt trötta, och där tror jag at t jag talar för alla, men efter en stund kom man igång. Solen stekte och det var knappt man klarade av att behålla kläderna på. Sjukt varmt!
Därefter åkte vi tillbaka till fritidshemmet som vi skulle sova på, packade lite badkläder och begav oss vidare till ett ställe där vi skulle bada isvak och basta. Jag och Annie var självklart i först. Det var sådär lite lagom kallt så man tappade andan, men det är smällar man får ta om man vill prova på utmaningar  här i livet.
Jag doppade mig snabbt och for direkt in i bastun, mycket stolt! (A)
Efter doppet begav vi oss upp till fritidshemmet igen. Jag, Rebecka och Lina gick till donken och käkade, orkade inte laga mat. :P
Var inte jätteskönt att sova på ett hårt golv, man hade bara lite ont i höfterna dagen efter.

  Frösö skidlek     

Isvaken som tog min luft ifrån mig ;P


Yeey, I did it!



Tisdag,  Det  blev upp tidigt och vi begav oss till ett ställe där vi skulle köra scooter. Först var det en gubbe som hade någon genomgång om olika regler som skulle följas vid scooterkörning. Efter det fick vi prova på att backa och köra en runda. Jag var duktig och välte lite med scootern, som tur är så har jag snabba reflexer och hann dra undan foten. Elin var dock inte lika snabb och fick scootern på sig, hihi. ;P
Duktig som Simon var, så skulle han ju styla, han välte med scootern och ett par delar trillade av. APPLÅDER!
Senare körde vi en scootertävling, som vi gaaaasade, sjukt roligt att köra. Ska nog bli scooterförare. ;)
När vi sen hade kört klart åkte vi vidare till ett bad. Bubbelpoolen var självklart vårt första mål. Sen blev det ett par rundor i alla de festliga rutchkanorna, där man även skadade sig en del. Jag har fortfarande ont i armen efter dem där åkturerna.
Efter badet åkte vi tillbaka till fritidshemmet igen, blev en lugn kväll med mycket flum, skratt och irriterade människor som ville sova. ;P 

Linorna på scootern :)



 Lina for the win!

Onsdag, satte oss på bussen, och denna dag hade vi även fått tillökning i gruppen, ett par killar och tjejer från Östersund som skulle hjälpa oss med snöbivacker och slalomåkning.  Vi begav oss till Storulvån där vi packade över skidor och packning på en bandvagn som sedan skulle köra oss ut till sylarna. Åkturen var skumpig och gjorde mig väldigt illamående, och det blev ju inte mycket bättre av att man inte kunde se ut. Rutorna var helt igenimmade och fulla med snö, wihoo. :O
 Bandvagnen släppte av oss mitt ute bland all snön, väldigt djupt var det också. Vart man än vände sig så såg man bara himmel och snö, akta att man fick panik eller. :O
Vi började i alla fall att fixa lite käk. Därefter plockade vi fram spadarna och började gräva snöbivacker. Puhh så jobbigt det var, men oohh så läckert det blev. :D Men det var nog tackvare dessa Östersundarna som var gulliga och stod ut med oss. (A)
Och så kom snön, som det snöade och blåste, och då hade vi ett par 600 m att vandra i den djupaste snö man kan tänka sig. Dumma som vi var så vandrade vi när vi kunde åkt längdskidor. Vi var så trötta så att tårarna nära på trängde fram. Aldrig har jag ansträngt mig sådär mycket i hela mitt liv, och aldrig kommer jag att göra det igen. :O
Väl uppe vid stugan där vi skulle bo valde vi sovplatser och käkade. Jag och Lina tog även en dusch och satt i bastun och stekte ett tag, woonderbart! :D
Sen blev det lugnt, satt och pratade nere i receptionen, väldigt mysigt hade vi. :)
Blev säng ganska tidigt även denna kväll, trött var man ju dygnet runt.

Mycket  vackert uppe vid sylarna :)




Bandvagnen påväg att hämta oss lathögar ;P


Torsdag, Om jag inte minns fel så hade vi lite sovmorgon denna dag. Klädde på oss, packade in våra grejer i bussen och åkte mot Åre. Hyrde skidor och åkte till våra stugor. Stugorna var väldigt mysiga, om jag blev förvånad eller. :O
Det blev att fixa käk direkt när vi kom till stugorna, och det bästa av allt, tacos. ;D
Sen tittade vi bara på tv lite och tog det lugnt. La oss väldigt tidigt.

Uttråkad?


Stugorna, hyfsat mysiga


Fredag, hade sovmorgon även denna dag, soooft. Begav oss till ett ställe där vi tränade på att åka slalom. Lite feg var man till en början, men sen gled det på tack vare Östersundsfolket, TACK SOM FAN! ;D 
Vädret var dock ingen höjdare då det regnade i princip hela dagen, solen kikade bara fram ett par minuter. :/
Efter skidåkningen åkte  vi hem till stugorna igen med en enorm värk efter de åtspända pjäxorna. Vi duschade, fixade käk och gjorde i ordning. Sen kom Östersundskillarna/tjejerna ner och sjöng kareoke med oss. Väldigt trevligt. Jag var dock lite tråkig då mitt huvud näst intill exploderade av huvudvärk. Gick därför ner till Rebeckas och deras stuga och hälsade på, sen blev det att dem följde med upp till vår stuga och sjöng lite dem också. :)
Efter det gick vi en runda i ovädret, fick slänga in vartenda plagg i torkskåpet när vi kom in i stugan igen. Som det regnade ute. :O Sen blev det sängen och jag somnade gottit.

Grrr, sicken (svett) pärla!


Det var dåligt med alkoholen tyvärr :/


Lördag, åkte till en annan backe denna dag. Mycket trivsammare och roligare backar. Solen sken och det var en underbar sistadag på skidorna. :D
Runt 12-tiden satte vi oss i värmestugan och krängde lite mat, drack varm chokladmjölk och vilade benen. Pjäxorna tog verkligen död på benen. Dum nog som jag var så tackade jag nej till att byta till ett par större. :O
Åkte ett par timmar till därefter, sen åkte vi och lämnade tillbaka skidorna, och så åkte vi till stugorna igen. Kirrade lite käk och sen blev det bara dusch och chill framför tv:n. Jag la mig väldigt tidigt då jag hade ont i magen som bara den.
Och så kom söndagen och vi packade in alla grejerna i bussen, sen begav vi oss mot ett äventyrsbad som kostade 200/person, inte jättebilligt och det var heller inte värt så mycket pengar. Men där fanns i alla fall en hel del olika bastuar, en mintbastu, någon bastu med 80 grader i, någon "bastu" med 10 minus och snö i, och så fanns där någon pool man kunde gå runt i kallvatten för att förebygga åderbrock, så jag gick ett par varv där i, man vet ju aldrig vad som komma skall. ;)
Efter badet satte vi oss och käkade och väntade på att klockan skulle bli 15.00, och det blev den så småningom, och då reste vi hemåt. Fick stanna flera gånger då en i klassen mådde dåligt. Natten var jobbig som bara den, kunde inte sova alls mycket, och när man väl var  trött och kunde somna, ne då var man typ hemma. Haha. ;P
Så på måndagsmorgonen kl. 07.15 ungefär kom vi hem till Markaryd. Mammi kom och hämtade mig och jag åkte direkt hem och slängde mig på soffan, sov till kl. 12.00 sen åkte vi till Laholm och hämtade mina glasögon, åkte även inom mormor en runda och fikade pannkakor.
Därefter åkte jag till Hampus, som jag längtat. Kände knappt igen honom när jag mötte honom i trappan.
Jag älskar dig Hampus Elfrid! <3

Slaaooowwloooom ;D
Skidor


Resan har i alla fall varit helt underbar, i alla fall vissa stunder, andra har varit ett rent helvete. (A)

Slänger in alla bilder på http://LocoEnElCoco.bilddagboken.se, pussciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0